Standardele profesiei didactice
Standardele profesiei didactice reprezintă un ansamblu
de așteptari și cerințe, explicit formulate, referitoare la cunoștințele,
abilitațile și mentalitațile pe care trebuie să le probeze un profesor în
activitatea sa cu elevii, pentru a se considera că își îndeplinește
îndatoririle profesionale la un nivel calitativ acceptat de societate.
Prof. Dan Potolea defineşte standardul ca fiind ”un
enunţ exigent care indică un criteriu sau o normă în raport cu care se apreciază
calitatea unui program, proces, produs sau performanţă; standardul exprimă
aşteptări valorice, calităţi pretinse, practici profesionale obligatorii”.
Învațamântul românesc actual are nevoie de „profesori
foarte buni” capabili să ofere elevilor lor o educație de calitate. Standardele
precizează într-o manieră clară ce trebuie să se înțeleagă prin ,, profesori
foarte buni”. Aceasta înseamnă că ele trebuie să specifice cunoștințele și
abilitățile considerate a fi cele mai importante pentru practicarea profesiei
didactice, nivelul de stăpanire al acestora, condițiile în care urmează a fi
probate și modul în care vor fi măsurate și evaluate aceste competențe.
În concluzie, prin standardele profesionale se
asigură:
o Crearea
premiselor acordării unor șanse egale, tuturor copiilor, de a primi o educație
de calitate din partea unor profesori pregătiți după aceleași standarde
profesionale.
o Regândirea
conținuturilor și a formelor pregătirii inițiale și continue a profesorilor.
o Posibilitatea
pregătirii unei categorii speciale de profesori-evaluatori, antrenați în
aprecierea calității prestației didactice a colegilor lor, cu scopul de a-i
ajuta să se perfecționeze profesional.
o Definirea
mai clară a unor roluri și responsabilități în sistem, ceea ce va avea efecte
în perfecționarea sistemului de educație în general.
Ca şi în cazul specialiştilor americani, şi cei români
s-au ghidat în elaborarea standardelor după anumite principii – nucleu care
„exprimă concepţia actuală asupra conţinutului specific al profesiei didactice
şi asupra calităţilor unui bun profesor” (Gliga, L., 2002, p.75)
1.Cadrul
didactic este un bun cunoscător al domeniului şi al didacticii disciplinei pe
care o predă.
2. Cadrul didactic cunoaşte elevul şi îl asistă în propria-i dezvoltare
3. Cadrul didactic este membru activ al comunităţii
4. Cadrul didactic are o atitudine reflexivă
5. Cadrul didactic este promotor al unui sistem de valori în concordanţă cu idealul educaţional.
2. Cadrul didactic cunoaşte elevul şi îl asistă în propria-i dezvoltare
3. Cadrul didactic este membru activ al comunităţii
4. Cadrul didactic are o atitudine reflexivă
5. Cadrul didactic este promotor al unui sistem de valori în concordanţă cu idealul educaţional.
Observăm faptul că aceste principii sunt în acord cu
schimbările promovate de reforma educaţională şi adaptate exigenţelor
societăţii româneşti. Calitatea învăţământului depinde direct de calitatea
personalului didactic, iar formarea acestuia pe baza unor standarde riguroase,
unice şi chiar în acord cu standardele altor ţări este o necesitate stringentă.
Comentarii
Trimiteți un comentariu