Calitățile cadrului didactic
Calităţile care se cer
oricărui profesionist derivă din esenţa
activităţii lui, din ceea ce cere
societatea de la un asemenea profesionist. Pe
lângă unele însuşiri generale cerute
fiecărui om într-o anumită orânduire socială,
fiecărui profesionist i se cer însuşiri
specifice meseriei, care să asigure randamentul maxim
al profesiei lui.
În primul rând orice
profesor trebuie să fie mesagerul unor
valori sociale, al unui ideal de viaţă. În
munca sa cu elevii el îi conduce
pas cu pas, treptat, spre a-i pregăti
pentru sarcinile prezente şi de viitor
ale societăţii şi această calitate este
printre cele mai importante ale cadrului
didactic.
Pe lângă această calitate
mai sus menţionată, cadrul didactic trebuie
să deţină şi calităţi fizice, calităţi
intelectuale, calităţi afective şi calităţi de
voinţă şi de caracter.
Din calităţile fizice cerute
cadrului didactic face parte în primul
rând o bună sănătate. Munca didactică impune
o mare cheltuire de energie, prin
solicitările multiple şi variate din partea
fiecărui elev din clasă. Imperfecţiunea văzului
şi auzului, bâlbâiala, unele malformaţii corporale
creează dificultăţi în exercitarea funcţiei
didactice, iar unele cazuri chiar incompabilităţi
reale. Profesia didactică provocă mai
ales o mare cheltuire de energie nervoasă:
atenţie continuă, efort de gândire şi imaginaţie,
stăpânire de sine. E necesar ca profesorul
să aibă un sistem nervos echilibrat.
O calitate care-l
caracterizează pe profesor este dragostea
faţă de copii. Cine iubeşte copiii şi
ştie să şi-i apropie găseşte mai uşor
drumul spre inima lor şi-i poate
influenţa mai profund.. Dascălul care-şi iubeşte
elevii are o atitudine atentă, caldă, delicată
faţă de fiecare dintre ei, este sensibil
la toate succesele şi insuccesele lor, dar
dragostea faţă de copii nu trebuie să
capete forma sentimentalismului dulceag. Ea
trebuie să fie o dragoste exigentă, să
îmbine blândeţea cu severitatea.
Optimismul pedagogic este o
altă trăsătură caracteristică educatorului. Încrederea
în elev, în posibilităţile lui de
dezvoltare, încrederea în reuşita acţiunilor
educative stau la baza muncii multor
învăţători şi profesori. Ei sunt siguri că
în fiecare elev, dacă este ajutat şi
îndrumat la timp, se poate forma un
cetăţean capabil să desfăşoare o muncă
folositoare. În activitatea de instruire şi
educare a elevilor, cadrul didactic poate
să aibă uneori şi insuccese, care îi
provoacă sentimente de amărăciune şi nemulţumire.
În ceea ce priveşte
calităţile de voinţă şi de caracter,
principala caracteristică este răbdarea pentru
că atunci când lucrează cu copiii de
vârstă mică, cadrul didactic trebuie să fie
răbdător.
În concluzie, un cadru
didactic trebuie să aibă calităţile
pozitive a unui om, o pregătire de
specialitate să deţină un orizont cultural
larg, deci să ştie să lucreze cu
copiii şi să le ofere acestora
informaţii necesare în viaţa de zi cu
zi.
Comentarii
Trimiteți un comentariu